Ensimmäinen maastopyöräni on Trek 4500 -02. Ostin sen MT-Bikestä, koska tiesin, että siellä ei ihan sontaa myydä ja toisaalta en silloin tiennyt mistä muualta olisi saanut asiantuntevaa maastopyörän myyntiä.

Ostaessa Trekissä oli alivion 3x8 voimansiirto, altus combo-vaihdevivut , kiekot altuksen navoilla, RockShox Judy tt keula, promaxin v-jarrut ja bontragerin putkiosat ja renkaat. Kaikkin muihin olin pitkään tyytyväinen, mutta keulan elastomeeri-vaimennus osoitti parhaat puolensa heti syksyllä. Keula muuttui jäykäksi heti kun lämpötila oli +5 tai alle sen. Vielä kaksi kesää ajoin kyseisellä keulalla.

Trekin päivitys alkoi 2005 helmikuussa. Ostin MT-Bikestä Marzocchi Comp Air -04 keulan 85 mm vaimennuksella ja heti ensimmäisellä lenkillä aluksi hirvittänyt 220 euron lovi lompakkoon unohtui. Pyörä muuttui huomattavasti paremmaksi ajaa ja keula todella vaimensi menoa.

Kesällä 2005 tapahtui toinen päivitys pyörään. Nyt asioin Joensuun toisessa pyöräliikkeessä, ET-Sportisissa, johon päädyin nopean netissä tehdyn hintavertailun perusteella. Sieltä ostin lukkopolkimet (Exustar) ja pyöräilykengät(Louis Garneau), jotka masoivat yhteensä 100 euroa. Lukkojen vaikutus pyöräilyyn oli suurin kaikista tähän päivään mennestehdyistä päivityksistä. Lukkojen ansiosta vauhti ylämäissä kasvoi noin 20 % ja epätasaisilla osuuksilla maastossa vielä enemmän; ei ollut pelkoa, että jalat irtoaisivat polkimilta. Polkimien takia tuli kyllä aluksi kaaduttua muutaman kerran ja pahat kivikot saattoi mennä kävelyksi siinä pelossa, ettei saa jalkaa irti polkimesta.

Seuraava päivitys tuli kuvaan 2006 kesäkuussa. Tällöin löysin saksalaiset nettikaupat ja niiden hintatason. Pyörästä vaihtui jarrulänget lx:än ja jarrukahvat deoreen, vaihtajat lx:än ja vaihdevivut deoreen, kammet, takapakka ja ketju deoreen sekä ulkorenkaat contin explorer prohon. Etuvaihtajan tilasin vääränlaisen, ylävedon sijasta alavedon, mutta sain senkin patentin avulla toimimaan kohtalaisesti. Saksasta tilatut osat maksoivat 180 euroa. Nämä päivitykset ja hiukan turhia osia karsimalla lähti pyörän painosta 2 kg ollen vielä kuitenkin 13.2 kg. Loppuvuodesta päivitin vielä satulan (16 e) Biltemasta ja uuden stemmin (Titec, 20 e) MT-Bikestä. Ostin myös toiset kiekot (75 e), koska niiden mukana tuli lähes käyttämättömät nastarenkaat.
415477.jpg
415479.jpg
415480.jpg

Tällä hetkellä Trekki on kokemassa täydellistä uudistumista. Uuden keskiön olen siihen jo hommannut MT-Bikestä (23,5 e), mutta loput osat on tulossa Englannista joten palataan asiaan.
415482.jpg