Ensimmäinen maastopyöräni on Trek 4500 -02. Ostin sen MT-Bikestä, koska
tiesin, että siellä ei ihan sontaa myydä ja toisaalta en silloin
tiennyt mistä muualta olisi saanut asiantuntevaa maastopyörän myyntiä.
Ostaessa Trekissä oli alivion 3x8 voimansiirto, altus combo-vaihdevivut
, kiekot altuksen navoilla, RockShox Judy tt keula, promaxin v-jarrut
ja bontragerin putkiosat ja renkaat. Kaikkin muihin olin pitkään
tyytyväinen, mutta keulan elastomeeri-vaimennus osoitti parhaat
puolensa heti syksyllä. Keula muuttui jäykäksi heti kun lämpötila oli
+5 tai alle sen. Vielä kaksi kesää ajoin kyseisellä keulalla.
Trekin päivitys alkoi 2005 helmikuussa. Ostin MT-Bikestä Marzocchi Comp
Air -04 keulan 85 mm vaimennuksella ja heti ensimmäisellä lenkillä
aluksi hirvittänyt 220 euron lovi lompakkoon unohtui. Pyörä muuttui
huomattavasti paremmaksi ajaa ja keula todella vaimensi menoa.
Kesällä 2005 tapahtui toinen päivitys pyörään. Nyt asioin Joensuun
toisessa pyöräliikkeessä, ET-Sportisissa, johon päädyin nopean netissä
tehdyn hintavertailun perusteella. Sieltä ostin lukkopolkimet (Exustar)
ja pyöräilykengät(Louis Garneau), jotka masoivat yhteensä 100 euroa.
Lukkojen vaikutus pyöräilyyn oli suurin kaikista tähän päivään
mennestehdyistä päivityksistä. Lukkojen ansiosta vauhti ylämäissä
kasvoi noin 20 % ja epätasaisilla osuuksilla maastossa vielä enemmän;
ei ollut pelkoa, että jalat irtoaisivat polkimilta. Polkimien takia
tuli kyllä aluksi kaaduttua muutaman kerran ja pahat kivikot saattoi
mennä kävelyksi siinä pelossa, ettei saa jalkaa irti polkimesta.
Seuraava päivitys tuli kuvaan 2006 kesäkuussa. Tällöin löysin
saksalaiset nettikaupat ja niiden hintatason. Pyörästä vaihtui
jarrulänget lx:än ja jarrukahvat deoreen, vaihtajat lx:än ja
vaihdevivut deoreen, kammet, takapakka ja ketju deoreen sekä
ulkorenkaat contin explorer prohon. Etuvaihtajan tilasin vääränlaisen,
ylävedon sijasta alavedon, mutta sain senkin patentin avulla toimimaan
kohtalaisesti. Saksasta tilatut osat maksoivat 180 euroa. Nämä
päivitykset ja hiukan turhia osia karsimalla lähti pyörän painosta 2 kg
ollen vielä kuitenkin 13.2 kg. Loppuvuodesta päivitin vielä satulan (16
e) Biltemasta ja uuden stemmin (Titec, 20 e) MT-Bikestä. Ostin myös
toiset kiekot (75 e), koska niiden mukana tuli lähes käyttämättömät
nastarenkaat.
Tällä hetkellä Trekki on kokemassa täydellistä uudistumista. Uuden
keskiön olen siihen jo hommannut MT-Bikestä (23,5 e), mutta loput osat
on tulossa Englannista joten palataan asiaan.
maanantai, 26. helmikuu 2007
Kommentit