Tänään oli pitkästä aikaa vähän enemmän aikaa harrastuksille.
Aamupäivän vietin Annin ja Hillan kanssa pihalla. Lapset leikki
hiekkalaatikolla ja taisivat olla jonkin sortin vesisotaa myös :-? Mie
olin xc-kurjuuttimen kimpussa. Pyörä sai ensin pikaisen pesun ja
seuraavaksi teflon-suihketta vaihdevaijereiden kuorien alle sekä
ketjuihin. Samalla sai takavaihtaja pientä hienosäätöä jopa
kohtuullisella menestyksellä. Lopuksi laitoin alle uudet renkulat. Nyt
alla pyörii Contin Mountain King 2.2 Supersonicit.
Takakiekkkoa takaisin pyörään kiinnittäessä huomasin, että navan
laakerit oli melko löysällä... Miten lie löystynyt? Pitää tutkia
paremmalla ajalla. Pikaisen laakerin kiristyksen jälkeen pyörä jäi
pihalle odottamaan lenkille lähtöä.
Kun sain lenkkivehkeet päälle ja kävelin ulos, niin tokihan siellä
pieni sade alkoi samantien. No eipä se onneks edes kerennyt kastelemaan
ja ajelut sujui ihan mukavassa ilmassa. Ajelin polkuja pitkin
Repokalliolle ja sieltä Niinivaaran läpi polkuja pitkin ajellen
Suvantosillan kautta keskustaan. Siilaisen kohdilla pääsin taas
poluille ja seuraavan kerran tielle piti siirtyä höytiäisen kanavan
paikkeilla. Loppujen lopuksi polkua löytyy kaupungin alueelta ihan
mukavasti.
Matka jatkui Jaamankierrosta mukaillen, tietysti Lykyllä pienet
hengitysharjoitukset joutui ottamaan. Vauhtia yritin pitää koko ajan
hiukan normaalia lenkkivauhtia enemmän. Suunnillen jaamankierroksen
puolessavälissä alkoi sitten satamaan reippaammin. Sadevarusteita ei
tietenkään ollut, mutta pitkähihainen kuitenkin. Sade oli oikeastaan
ihan hyvä asia, koska vauhtia piti hiukan kiristää lämmön
ylläpitämiseksi ja kunto pääsi siihen testiin mikä oli lenkin
tarkoitus.
Ajo kulki yllättävän hyvin ja vajaan kolmen tunnin ajon jälkeen tulleet
Ukonharju ja sen jälkeiset Utranharjun parit haastavammat paikat meni
ajamalla, tosin olivat aika hapokkaita kokemuksia. Utranharjulta
siirryin tielle sateen yltyessä ja kellokin tais olla jo sen verran,
että kotia piti suunnata. Utran kirkolta ajoin Pekkalansillan mäkeen
asti n. 30 km/h etujarrulevyn antaman ääniefektin perusteella.
Loppumatka meni sitten jo hiukan rauhallisemmin.. ei enää mäki noussut
ja into "tempoamisesta" loppui.
Kotiin saavuin aika kuraisena ja Anni antoikin minulle hyvän neuvon
seuraavaa kertaa varten: "Kuralätäköstä ei kannata ajaa tai jos ajaa,
niin pitää laittaa kurasaappaat jälkaan."
Tältä lenkiltä opin muutaman asian.
Montain Kingit on aika paljon paremmat renkaat kuin edelliset Explorer
Prot. Ilmatilan kasvun huomasi selkeästi ja renkaat tuntui muutenkin
jotenkin pehmeämmiltä. Rullausominaisuudet joka alustalla parani,
asfaltilla ehkä ero oli pienin, mutta muuten renkaan käytös asfaltilla
muuttui eniten. Renkaan pito oli ainakin märällä huomattavasti parempi
kuin vanhassa. Lisäksi pehmeillä kohdilla tuntui kuin olisi ajanut
patjan päällä. Vanha rengas upposi samantien mutaan tai hiekkaan, mutta
nyt ajettavuus säilyi.
Bilteman teflon -suihkeella ei kannata voidella ketjuja, vaan kannattaa käyttää jotain tarkoitukseen tehtyä ainetta.
Pitkään käyttämätön juomarepun säiliö kannattaa puhdistaa jollain
konstilla ennen käyttöä. Saattaa aiheuttaa ikävää vatsan möyrimistä...
sunnuntai, 15. kesäkuu 2008
Kommentit